Especialización Pedagogía de la Lúdica
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Especialización Pedagogía de la Lúdica por Materia "ABP"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- ÍtemAprendizaje Basado en Proyectos: Desde una experiencia tradicional hacia una colaborativa con estudiantes de grado primero en el Liceo Pedagógico Forjadores del Futuro(Fundación Universitaria Los Libertadores. Sede Bogotá., ) García Caicedo, Íngrid Paola; Murcia Rozo, AndreaThe first grade students of a school in Bosa are affected by an uncommon problem in the school environment. In preschool, the Reggio Emilia methodology is used, focused on cultivating the integral potential of children through long-term projects in a loving environment. This methodology does not follow a pre-established curriculum, relying on emergent projects that arise from the children's ideas. However, when moving to primary education, the pedagogy becomes more traditional, with a curriculum divided into subjects and a more rigid structure. The abrupt transition from the active approach in preschool to a more traditional model in primary school causes trauma to families. In response to this situation, the need to generate a harmonious transition to the first grade of primary school while maintaining elements of the active school is recognized. The proposal includes allowing students to form their own knowledge through practical activities, with reflective and collaborative approaches. This seeks to adapt to students' local interests and needs and facilitate a smoother transition from preschool. The Educational Intervention Project consists of three phases: Phase 1: Design of Playful-Pedagogical Actions, Phase 2: Implementation of Project-Based Learning Playful-Pedagogical Actions and Phase 3: Analysis of Results. The effectiveness of PBL lies in the active participation of the entire educational community. The concept of the integrative project is based on the interests and motivations of the students, but its interdisciplinary approach requires a collaborative effort on the part of the teaching staff. Using PBL does not imply simply integrating it into one part of the academic process, but considering it as an integral tool for educational success.
- ÍtemEstrategia lúdica para motivar la participación activa de los padres de familia en los procesos escolares de los estudiantes de grado transición 2 de la IE Departamental Técnica Agropecuaria Benjamín Herrera, corregimiento de Pueblo Nuevo, Ariguaní, Magdalena.(2024-01-18) Sánchez Torres, Lina Judith; Rodríguez Lozada, Dina Luz; Torres Martínez, Mayelis; Anaya Blanco, Wendy; Daza Piragauta, JavierEste proyecto se fundamenta en el reconocimiento del papel fundamental de la familia en el desarrollo integral de los estudiantes. La estrategia propuesta busca involucrar a las familias de manera lúdica y participativa, incentivando su compromiso y colaboración en la formación educativa de los niños y niñas. Se espera que esta iniciativa promueva un ambiente escolar más integrado y favorezca un mejor desempeño académico y emocional de los estudiantes de preescolar El proyecto "Participación Activa de Familias, Cuidadores y Acudientes en Procesos Escolares de Niños y Niñas en la IEDTABH" se enfoca en fortalecer la colaboración entre la institución educativa y las familias para mejorar el desarrollo académico y emocional de los estudiantes de preescolar, conforme a ello se estableció como objetivo general proponer una estrategia didáctica mediada por la lúdica para el fortalecimiento del proceso de participación de las familias, cuidadores y acudientes en los procesos escolares de los niños y niñas de la Institución Educativa Departamental Técnica Agropecuaria Benjamín Herrera. La implicación de la familia en la educación fortalece el apoyo emocional, social y académico que reciben los estudiantes. Este respaldo integral mejora su bienestar general y su disposición para aprender. Cuando las familias están involucradas en la educación de sus hijos, se crea un entorno propicio para el aprendizaje. Existe una correlación directa entre la participación familiar y el éxito académico de los estudiantes. La participación activa de la familia en la vida escolar transmite a los niños y niñas un mensaje de importancia y apoyo, lo que fomenta su motivación intrínseca y aumenta su autoestima. Finalmente, la lúdica facilita la retención de conocimientos al asociarlos con experiencias placenteras y significativas.
- ÍtemEstrategias Lúdico Pedagógicas para la Prevención y la Reducción del Consumo Sustancias Psicoactivas en Jóvenes Reclusos del Centro Penitenciario Puerto Berrio(Fundación Universitaria Los Libertadores. Sede Bogotá., ) Amaya Muñoz, Carlos Alberto; Peteche Trompeta, Maria Rut; Sepúlveda Rojas, EsperanzaThe project is aimed at young people deprived of liberty in the EPMSC of Puerto Berrio, who between 18 and 35 years of age have a high rate of consumption of psychoactive substances (PAS) and are also in the difficult situation of overcrowding within the prison, a late response from the justice system, the abandonment of the social support network in some cases and the effects of imprisonment, which can lead to a situation of hopelessness, addiction, mood disorders and the commission of other crimes, etc. This penitentiary has 200 inmates, approximately 50% of whom consume PAS. Being marijuana the most consumed substance in the place, so it is necessary to reduce the consumption of psychoactive substances in this population and propose the implementation of the therapeutic community, using project-based learning as an essential tool to identify the shortcomings, treatment and monitoring methods of the problem, so activities will be planned based on: PREVENTION, MITIGATION AND OVERCOMING, oriented to restructure the compliance of rules, maladaptive behaviors and modify addictive behaviors, working autonomously with parameters attached to the internal regime of the establishment.