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dc.contributor.authorRozo, Jairo A.
dc.contributor.authorPérez-Acosta, Andres M.
dc.contributor.authorPosada, Jose Luis
dc.contributor.authorRuiz Narváez, Guillermo
dc.contributor.authorBustos Marín, Leidy Tatiana
dc.contributor.authorGaitán Torres, Jaime Enrique
dc.coverage.spatialColombiaspa
dc.date.accessioned2021-05-20T19:57:53Z
dc.date.available2021-05-20T19:57:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn19098391
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11371/3922
dc.description.abstractLa autodiscriminación condicional es la capacidad aprendida que handemostrado los animales para discriminar aspectos propios como la conducta, los estadosinternos o la propia imagen. Este concepto corresponde a la versión conductista dela autoconciencia -darse cuenta de sí mismo-. El presente estudio pretendió explorarexperimentalmente la relación entre la edad y la capacidad de adquisición de laautodiscriminación condicional. Se desarrolló para tal fin, un paradigma experimentalde igualación a la muestra para estudiar la discriminación condicional de la orientaciónespacial de la propia conducta en ratas, en un laberinto en “Y” simétrico que permitecontrolar claves externas de orientación espacial, además de lograr secuencias de ensayosseguidos sin intervención del experimentador. Se efectuó un primer estudio piloto conocho sujetos adultos de la cepa Wistar (19 a 32 semanas de edad durante el estudio)y, posteriormente, se efectuó el estudio experimental con los cuatro sujetos jóvenes(7 a 23 semanas de edad durante el estudio). El índice de discriminación requeridopara demostrar la adquisición fue de 0,8 en al menos un ensayo. En el estudio piloto,seis de ocho sujetos adultos lograron el criterio requerido, mientras que, en el grupoexperimental, tres de cuatro sujetos jóvenes alcanzaron el criterio. Si bien ambos gruposmostraron una tendencia de adquisición de la autodiscriminación condicional, losritmos de adquisición fueron distintos según la edad, coherentemente con la hipótesisde U invertida de la ontogenia del aprendizaje, es decir: los sujetos más jóvenes aprendenmás lentamente que los adultos. Para corroborar la hipótesis mencionada, se requiereun estudio adicional con sujetos viejos, que completen el ciclo vital. Nuestros hallazgosontogenéticos complementan estudios comparados de la autoconciencia animal, quedan pistas sobre la filogenia de este proceso.spa
dc.relation.urihttps://doi.org/10.37511/tesis.v13n2a5spa
dc.source.urihttps://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologicaspa
dc.titleDiscriminación condicional de orientación espacial de la propia conducta de ratas Wistar adultas y jovenesspa
dc.description.abstractenglishConditional self-discrimination is the learned ability that animals have shownto discriminate aspects of the individual, such as their own behavior, their own internalstates or their own image. is concept corresponds to the behavioral version of self-awareness. Some authors suggest that this process have a phylogenetic course anddepends on the social structure of the species. However, we have not detected researchon its ontogenetic course. is study aimed to explore experimentally the relationshipbetween age and the acquisition of conditional self-discrimination. In particular, amatching-to-sample experimental paradigm of conditional discrimination of the spatialorientation of the own behavior in rats was developed in a symmetric Y-maze. istype of labyrinth allows controlling external keys of spatial orientation, in additionto allow sequences of trials followed without the intervention of the experimenter. Afirst pilot study was conducted with eight adult subjects of the Wistar strain (weeks19 to 32 of age) and, subsequently, the experimental study was carried out with thefour young subjects (weeks 7 to 23 of age). Comparison stimuli associated with spatialorientation of the own behavior ("previous turn to the le" vs. "previous turn to theright") were geometric figures (triangle vs. circle) of yellow color on a black background.Discrimination index required to demonstrate acquisition was 0.8 in at least one trial.In the pilot study, six of eight adult subjects achieved the required level, while, in theexperimental group, three of four young subjects achieved the criterion. Although bothgroups showed a tendency to acquire conditional self-discrimination, the acquisitionrhythms were different according to age, consistent with the inverted U hypothesis ofthe ontogeny of learning, that is: younger subjects learn more slowly than adult ones.However, to complete the test of such hypothesis, an additional study is required witholder subjects. Our ontogenetic findings complement the comparative studies of animalself-awareness, which give clues of the phylogeny of this process.spa
dc.relation.citationvolume13spa
dc.relation.citationissue2spa
dc.relation.citationstartpage1spa
dc.relation.citationendpage25spa
dc.relation.ispartofjournalTesis Psicológicaspa
dc.title.translatedConditional discrimination of the spatial orientation of theown behavior in adult and young Wistar ratsspa
dc.description.publindexCspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Humanas y Socialesspa
dc.description.researchgroupPsicologia Integral y Desarrollo Humanospa


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