Show simple item record

Stress at School: Two Variables to Consider;

dc.creatorKaram Rozo, Jorge Mario
dc.creatorParra, Cristian
dc.creatorUrrego, Gustavo
dc.creatorCastillo, Camilo
dc.date2019-11-13
dc.date.accessioned2020-02-18T13:38:31Z
dc.date.available2020-02-18T13:38:31Z
dc.identifierhttps://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/932
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11371/2469
dc.descriptionThis article is the result of a project belonging to the program Mindfulness at School from the group of investigation Origen. two district education institutions in the city of Bogotá, located in the town of Engativá and Suba. This quantitative study with pre-test and post-test measurements searched to determine the correlation between practicing mindfulness, empathy, and stress at school. To do so, work was carried out during six months with two courses of sixth grade; they represented the experimental group and the control group. The research evinced meaningful changes in the students who practiced mindfulness (experimental group). The more the empathy, the more the tranuility to perform in their subjects. Particularly, in pre-test measurements, a high degree of school stress connected to concerns of the student’s parents on their academic performance was demonstrated.en-US
dc.descriptionEl presente artículo es resultado de un proyecto perteneciente al programa Mindfulness en el colegio del grupo de investigación Origen. La investigación se realizó en dos instituciones distritales de educación en la ciudad de Bogotá, ubicadas en la localidad de Engativá y en Suba. Este estudio cuantitativo con mediciones pre y postest, buscó determinar la correlación que hay entre la práctica de mindfulness, la empatía y el estrés escolar. Para ello, se realizó un trabajo durante seis meses con dos cursos del grado sexto, que constituyeron el grupo experimental y el grupo control. La investigación evidenció cambios significativos en los estudiantes que realizaron la práctica de mindfulness (grupo experimental): a mayor empatía, mayor tranquilidad para rendir en las materias. En particular, en la medición pretest se demostró un grado alto de estrés escolar relacionado con la preocupación de los estudiantes frente a sus padres por su rendimiento académico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFundación Universitaria Los Libertadoreses-ES
dc.relationhttps://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/932/903
dc.relation/*ref*/Arden, J. (2002). Surviving job stress: How to overcome workday pressures. New York: Career Press Incorporated. Baldwin, J. M. (1901). Dictionary of Philosophy and Psychology. Nueva York: The MacMillan Company. Barraza, A. (2005). Característica del estrés académico de los alumnos de educación media superior. INED, 4, 15-20. Buela-Casal, G., Fernández, L. & Carrasco, T. (1997). Psicología preventiva. Madrid: Pirámide. Cannon, W. (1929). Organization for physiological homeostasis. Physiological Reviews, 9, 399–431. Durán, M. (2010). Bienestar psicológico: el estrés y la calidad de vida en el contexto laboral. Revista Nacional de Administración, 1(1), 71-84. Eisenberg, N. (2005). Emotion, regulation, and moral development. Annual Review of Psychology, 51, 665-697. Escobar, A. (2006) Neurobiología del estrés. Revista Mexicana de Neurociencias, 7(1). 1-2. Feshbach, N. & Feshbach, S. (1982). Empaty training and the regulation of aggession. Potentialities and limitations. Academic Psychology Bulletin, 4(3), 399-413. Goleman, D. (2008). Inteligencia social. Madrid: Paidós. Gonzales, A., Lemus, S. & Leal, P. (2002). Factores psicosociales asociados al estrés en estudiantes de bachillerato y primaria de siete colegios oficiales del municipio de Chía (tesis de grado). Bogotá: Universidad de la Sabana. Granolles, A. (2011). psicologiagranollers.com. Recuperado de http://www.psicologiagranollers.com/wp/psicologia-per-adults/?lang=es Gijswijt-Hofstra, M. (2001).Cultures of Neurasthenia from Beard to the First World War. Nueva York: Rodopi. Hernández, Z., Ehrenzeweig, Y. & Navarro, A. (2009). Factores psicológicos, demográficos y sociales asociados al estrés y a la Personalidad Resistente en adultos mayores. Pensamiento Psicológico, 5(12), 13-28. Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P., (1998). Metodología de la investigación científica (2.ª ed.). Mexico: McGraw-Hill. Ivancevich, J. & Matteson, M. (1992). Estrés y trabajo. : Una perspectiva gerencial. México: Editorial Trillas, S.A. Lazarus, T. & Folkman, R. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca. Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford: Oxford University Press. Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca. Martínez, E., & Díaz, D. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y Educadores, 10(2), 11-22. Martorell, M., González, R. & Calvo, A. (1998). Cuestionario de conducta prosocial. Valencia: Universidad de Valencia. Merín-Reig, J. C., Cano-Vindel, A. & Miguel-Tobal, J. J.. (1995). El estrés laboral: Bases teóricas y marco de intervención. Ansiedad y Estrés, 1, 113-130. Moya-Albiol, L., Herrero, N. y Bernal, M. (2010) Bases neuronales de la empatía. Revista de Neurología, 50(2), 89-100. Organización Mundial de la Salud (1993). Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades CIE-10. Washington D.C.: Ortega, M., Ortiz, R. & Coronel, P. (2007). Burnout en médicos y enfermeras y su relación con el constructo personalidad resistente. Psicología y Salud 17(1), 5-16. Rey, C. (2003). La medición de la empatía en preadolescentes y adolescentes varones: adaptación y validación de una escala. Revista Latinoamericana de Psicología, 35(2), 185-194. Rodríguez, G., Roque, D. & Molerio, P. (2002). Estrés laboral, consideraciones sobre sus características y formas de afrontamiento. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/publicaciones/biblioteca/articulos/ar-gonro01_1.htm. Sandín, B. (2003). El estrés: un análisis basado en el papel de los factores sociales. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3(1), 141-157. Sampieri, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill. Segerstrom, S., & Miller, G. (2004). Psychological stress and the human immune system: A meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychol Bull ,130 ,601-630. Seyle, H. (1983). The stress concept: past, present, and future. En C. L. Cooper (ed.), Stress Research. Issues for the Eighties. ( 45-65). Nueva York: Wiley. Sierra, O., Urrego, G., Montenegro, S., & Castillo, C. (2015). Estrés escolar y empatía en estudiantes de bachillerato practicantes de Mindfulness. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 26, 175-197.
dc.rightsDerechos de autor 2019 Tesis Psicológicaes-ES
dc.sourceTesis Psicológica; Vol. 14 Núm. 1 (2019): Revista Tesis Psicológica; 1-27es-ES
dc.source2422-0450
dc.source1909-8391
dc.titleStress at School: Two Variables to Consideren-US
dc.titleEstrés en el colegio. Dos variables para reflexionares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Indexado por:

Open Access Academy
Creative Commons
OpenAIRE
Google Scholar
Sherpa RoMEO
Directory of Open Access Repositories - OpenDOAR
Registry of Open Access Repositories - OpenROAR

BOGOTÁ: PBX. 254 47 50 - 329 93 33 | Carrera 16 # 63 A - 68

CARTAGENA: Tels. (+57) (5) 656 85 34 - 656 08 92 | Calle 31 No. 19 - 51 Barrio Pie de la Popa

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Infotegra S.A.S