Browsing by Author "Hernández Riaño, Yesid Manuel"
Now showing items 1-20 of 47
-
La actividad lúdica como dinamizadora de los proceso de enseñanza-aprendizaje de lengua castellana en procura del proceso de desarrollo lector en el aula multigrado 6°, 7° y 8° de la IED Nuestra Señora del Carmen sede Sueva.
Sánchez Sánchez, Victoria Eugenia; vesanchezs@libertadores.edu.coThis assignment, gives an account of the contextual analysis of the IED Nuestra Señora del Carmen Sueva headquarters, from which the design of a disciplinary intervention proposal PID and the strategy called I read, I ... -
La actividad lúdica como medio para elevar la motivación y la cohesión familiar en los estudiantes de educación artística del grado séptimo
Rojas Figueroa, Gustavo AdolfoIn this project, a pedagogical intervention proposal is made, with which it is sought to generate a positive impact on the attitude of the seventh grade students of the Ciudad Córdoba educational institution of Cali, ... -
Aprender jugando en aula y casa, estrategia lúdica pedagógica para estudiantes de cuarto grado del Centro Educativo Pueblo Viejo
Arcos Silva, Antioliva; olivaarcos@gmail.comThe present proposal for disciplinary intervention called “Learning by playing in the classroom and at home, a pedagogical recreational strategy for fourth grade students of the Pueblo Viejo Educational Center; deals with ... -
Las canciones y las rondas infantiles en el aprendizaje-enseñanza de las vocales a través de la didáctica de aprendizaje basado en proyectos
Alegría Sinisterra, Melba Rosa; Mina Naboyán, Eidy; Angulo Pinillo, LucianaThis research proposal on the design of a pedagogical intervention strategy aims to design a didactic strategy from Project-Based Learning, ABP, for the first grade of primary of the Justiniano Ocoró Agricultural Educational ... -
La clase de música y su influencia en el desarrollo socioafectivo de los niños
Aranzazu Giraldo, Mónica; maranzazug@libertadores.edu.coThis disciplinary intervention proposal aims to understand the influence that the music class has in strengthening the social and emotional development of children in the kindergarten and transition grades of the Retozos ... -
Como los niños y niñas del nivel de jardín expresan sus emociones y sentimientos con la expresión corporal en el Centro Santa María
Márquez Rodríguez, Sara Gineth; sgmarquezg@libertadores.edu.coThis Research seeks to support children at the kindergarten level who are at the age of 5 years, has calmly express their feelings and emotions in the educational institution with their peers and teachers, taking as a tool ... -
La danza como estrategia para fortalecer las habilidades motoras en relación con la lateralidad y coordinación en estudiantes de segundo grado.
Bonilla Quintero, Adriana; Arroyo Garces, Genis Ximena; gxgarcesa@ulibertadores.edu.coMotor skills are fundamental in a child's life, since they influence his or her physical, cognitive and emotional development. It is therefore vital to develop these skills from the early years of childhood, with the help ... -
La danza como estrategia para fortalecer las habilidades motoras en relación con la lateralidad y coordinación en estudiantes de segundo grado
Bonilla Quintero, Adriana; Garcés A, Genis Ximena; gxgarcesa@ulibertadores.edu.coMotor skills are fundamental in a child's life, since they influence his or her physical, cognitive, and emotional development. It is therefore vital to develop these skills from the early years of childhood, with the ... -
La danza folclórica una estrategia para mejorar la disciplina de los niños del grado segundo de la institución educativa Humberto Jordán Mazuera
Angulo Ordoñez, Olga Lucia; Bangera Murillo, William; Obonaga, Iris; olanguloo@libertadores.edu.co; wbangueram@libertadores.edu.co; iobonaga@libertadores.edu.coThis investigation is trying to analyze the way students from Second grade, behave and coexist in the Institución Humberto Jordán Mazuera, Miguel Camacho Perea, in the city of Santiago de Cali. Based on the observations, ... -
Desarrollar prácticas pedagógicas con los estudiantes de la institución educativa Misael Pastrana Borrero a través de una cultura ecológica para el cuidado y preservación del medio ambiente
Ana Libia, Orozco Martínez; Ruales Yela, María Eufemia; Ordoñez Melendez, Lucy EsmeraldaThis proposal is based on the environmental problems of the Misael Pastrana Borrero Institution of the Municipality of Tangua, where involves the student and the community to reflect, build and guide a adequate response ... -
Diseñar estrategias didácticas para desarrollar habilidades de lectura en los niños del grado segundo de primaria de la i.e.d. técnico comercial mariano ospina rodríguez del municipio de guasca a través dela expresión artística por medio del dibujo.
Cellamén Camargo, María Mercedes; Chavarrío Díaz, Gladys Johana; Rodríguez Rodríguez, Eneida Isabel -
La escuela como un espacio lúdico que desarrolla competencias para la resolución del conflicto y la sana convivencia
Camargo Serrano, Caren Mirella; Orozco, OctavioFrom this research it seek to account how the playful is an essential tool for human devepment, and their contributions for the school coexistence. The playful as an innate ability of each subjet, allows for potentiating ... -
Estrategia ambiental para el manejo adecuado de los residuos sólidos con la comunidad educativa del centro educativo Ricaurte del municipio el Tambo Nariño.
Criollo Guerrero, Carlos Alonso; Mena Melo, Laureano Andrés; Rosero Bastidas, Oscar Armando -
Estrategia didáctica mediada por TIC para fortalecer los procesos de enseñanza y aprendizaje del área de educación físic
Machado Rodríguez, José Luis; Pastrana River, Leonardo Andrés; Pajoy Méndez, Lucy Stella; jlmachador@ulibertadores.edu.coThe research arose because the educational component and the communities immersed in the teaching and learning process, day by day, find themselves in changing scenarios, which they must face according to the reality of ... -
Estrategia didáctica mediada por TIC's para el reconocimiento de artefactos en niños y niñas de grado primero de primaria de la Institución educativa Alberto Carvajal Borrero sede Cacique Guatavita
Salcedo Castaño, Pedro Nel; pnsalcedoc@libertadores.edu.coThe project “Teaching Strategy Mediated By TICs For the Recognition of Technological Artifacts In Boys and Girls of the Alberto Carvajal Borrero Educational Institution, Cacique de Guatavita Headquarters” is an innovative ... -
Estrategia lúdica para prevenir el bullying en el grado sexto del Instituto Técnico Alfonso López Ocaña (N.S.)
Quintero Carrascal, Esther; Romero Solano, LuzarySchool bullying is a kind of martyrdom, orderly and consistent, with which the aggressor reduces the victim to silence, indifference or complicity with other classmates and is characterized by the fact that the aggressor, ... -
Estrategia pedagógica lúdica para incentivar la habilidad del habla en inglés en los estudiantes de grado séptimo de la IEDR El Vino
Díaz Ojeda, Carlos Orlando; carl88diaz@hotmail.comThe present disciplinary intervention proposal tries to answer the question: What pedagogical strategy can encourage the English speaking skill in the seventh grade students of the IED Rural El Vino? and its objective is ... -
Estrategia pedagógica mediante las TIC para la aprehensión de la comprensión lectora en niños de Segundo "A" de primaria de la Institución Educativa San Jose de Achi
Daza Daza, Elaine Carolina; Palencia Grajales, Karina; Ruiz Díaz, Maribel del CarmenThis educational intervention Project is born from the need to improve reading competences for second graders in the school „San José de Achí‟ considering that repeatedly they showed little interest in reading, which ... -
Estrategia pedagógica para atender los casos de déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en los estudiantes de básica primaria del Centro Educativo Rural El Sul, Sede La Aguada del municipio del Carmen Norte de Santander.
Navarro Casadiegos, Dilson Fernando; Villamizar Martínez, José Nicolás; Carrascal Granados, WilsonAttention Deficit and Hyperactivity, is a problem that has been suffered daily in many educational centers, which has generated countless delays in the normal fulfillment of academic activities, therefore, the purpose of ... -
Estrategia pedagógica para la elaboración de compost, a través de la lombricultura, con estudiantes de grado 10° de la institución educativa san pedro, municipio el tambo Nariño
Solarte Rodríguez, Ernesto Javier; Daza Mena, Carlos Mario; Rúales, Adrián Alonso; ejsolarter@libertadores.edu.coThe interest in protecting the environment is centered on health and welfare of man, which is the fundamental causative agent of the continuous degradation of the environment and, at the same time, the main victim. But ...